#نشست_علمی_پژوهشی
#با_محوریت_مدیریت_رنجها_در_سیر_تکامل_انسان
#سخنران_استاد_آلبولافی
انسانها با دو مفهوم مهم مفهوم رنجها مفهوم لذت ها درزندگی سروکاردارند و استاد در اینجا به اختصار به مفهوم رنج ها پرداختند وباتوجه به آیه کریمه قرآن « انا خلقنا الانسان فی کبد» بیان نمودند که اشاره به معنی سختی ها و رنج هایی که در خلقت انسان به او داده شده است و ماهیت رنج یعنی هر اتفاقی که مطابق با دوست داشتنی های انسان نباشد و برخلاف میل او باشند رنج برای انسان حساب میشود. وبا توجه به ایه مبارکه وظایف شناخت نسبت به این رنج ها باید داشته باشیم ، پس این رنج ها می توانند مفید باشند و گاهی مضر و شاید این رنج ها باعث موفقیت افراد می شوند مثلا پدر ومادر برای تربیت دینی فرزندان سختی های متحمل می شوند این سختی ها هم در دنیا و هم در آخرت برایش سربلندی می آورد . و گاهی هم برعکس و ممکنه گاهی بدخلقی پدر و مادر باعث میشود انسان هم در دنیا هم در آخرت سربلند شود پس این رنج مضر نیست و اینکه امتحانی داریم به نام امتحان والدین و این که والدین در اختیار ما آنچه را قرار می دهند باید بیشتر از آن در اختیارشان قرار دهیم و برایشان فراهم کنیم و این سختی به معنی احسان است. ودر تکمله در بحث رنج های بد به این معنی که دوست ندارد موفقیت را برای دیگران ببیند و این رنج مدام با شخص حسود همراه است و خصلت بعد هم در دنیا با خود دارد و هم اگر در عمل بیاید در آخرت هم سربلند نخواهد شد و موجب آزار دیگران میشوند و اگر دقت کنیم میبینیم که مکارم اخلاق محوریت بعد رسالت پیامبر اکرم و محوریت رسالت سیدالشهداست در آخرالزمان اگر رسالت مکارم اخلاق شخص مسلمان و شیعه بخواهیم بگیریم زمانی به شخص تلقی می شود که بتواند در رفتار هایش مکارم اخلاق را قرار دهد. پس رنج های خوب و بد داریم و ممکنه تشخیص هرکدام دشوار باشد که به دلیل اختصار به آنها اشاره نمی شود. و انسان با توجه به عاقبت هر کاری که عمل می کند و می ببیند نتیجه آن چیست اگر باعث سعادت او میشود رنج خوب است و اگر باعث دوری از خداوند می شود این کار رنج بد است ممکن است کسی سوالی برایش پیش بیاید که خلقت انسان در رنج هست و سختی است وهیچ لذتی ندارد و این لذت ها کاذب است مثل تفریح و غیره آیا این لذت ها و خوشی ها در چه محدوده و مقوله باید قراربگیردوتعریف شود .دراینجاست که باید رنج ها را بشناسیم تابتوانیم اصل زندگی را مدیریت کنیم و رنج های زندگی را به این معنا نیست که تمام زندگی همراه با رنج باشد . استاد با توجه به آیه «ان مع العسری یسری» سختی ها در کنار آسانی ها قرار می گیرند و اما اصل برخورد صحیح با این رنجهاست و امام صادق علیه السلام می فرمایند:« قلب انسان اینگونه سرشته شده است کسی که به او منفعت می رساند خوشش می آید و کسی که به آن ضرر برساند بغض و کینه به او پیدا می کند.» علت اصلی رنج ها را نمی دانند و به همین دلیل شاکی شدن تنسان است به شکل کلی انسانها تمایلات نفسانی در وجودشان قرار داده شده است که گرایشها در فطرت انسان است . و راهبردی ترین گذر از رنج ها جهاد با نفس است چیزی که انسان را به سعادت می رساند همین رنج هاست و رنج ها سنت های الهی هستند و اما رنج ها علت هایی دارند که من جمله:1_به خاطر امتحان در رشد انسان 2_محدودیت ها و شرایط انسان ممکن به علاقه خودش نرس3_علاقه و سلیقه او چیزی را انتخاب کرده که در آن سختی قرار داده است. و در پایان به تعریف انسان اشاره نموده اند و انسان یعنی رنج کشیده به واسطه این رنج ها بتوانند ارزشی را بسازد و به تکامل برسد انسان است وبا اشاره به واقعه کربلا که رنج هایی را که اهل بیت علیهم السلام تحمل کردند و برای آن ارزش ها جان دادند ارزش هایی هستند که در راه خدا بود و برای خدا صورت گرفت و حضرت زینب علیها السلام از ین ارزش ها محافظت کردند.و به دست مارسانده اند. پس انسان ها از همه موجودات عالم می توانند ارزشمند تر باشند و برای این کار باید خود انتخاب کنند و این انتخاب از شروع امکان پذیر نیست.